dimecres, 1 d’octubre del 2014

La festa de la collita


Se celebra a Anglaterra a finals de setembre-principis d'octubre, depenent del calendari lunar. Es tracta, bàsicament, de donar les gràcies (a la natura, a Déu o a qui es cregui més convenient) per els aliments que s'han recol·lectat. Almenys, això és l'origen del Harvest Festival  que és com l'anomenen els britànics.
Avui en dia, aquesta festa -que enguany s'ha celebrat aquest cap de setmana), també implica música en els parcs, mercats a l'aire lliure amb venta directa de l'agricultor i la recollida pel banc d'aliments que s'organitza sobretot a les escoles. Com a Catalunya, el banc d'aliments ajuda a famílies que es troben en un moment de necessitat o a gent sense sostre.
Això em porta a parlar d'un altre assumpte: el del voluntariat i les organitzacions caritatives, de les quals n'hi ha moltes aquí a Birmingham (i suposo que s'estén a tot el territori de GB).
El voluntariat pot anar des de estar-se al carrer per captar a nous donadors fins a anar a fer dinars a un menjador social o jugar amb nens malalts. Però també hi ha voluntaris en llocs no tan habituals, com per exemple a l'escola.
A molts establiments (gimnàs, botiga, escola, biblioteca...) hi ha guardioles de diferents ONGs perquè la gent hi pugui dipositar una donació.
És un tema que em desperta sentiments diversos i a vegades oposats. Per una banda, em sembla molt lloable que hi hagi gent que dediqui el seu temps a ajudar gratuïtament als altres. Un dels treballs de voluntariat que més hi ha és el de dependenta en una botiga d'objectes de segona mà. Aquestes botigues són una de les fonts d'ingressos de moltes organitzacions. Està bé, perquè compleixen una triple funció: la de reciclatge i recollida d'objectes que d'altra manera anirien a parar a les escombraries, la d'oferir a bon preu aquestes coses a un públic interessat i la de guanyar uns diners per finançar una "bona obra". Només en el nostre carrer major, hi ha més de cinc botigues d'aquestes: una per la lluita contra el càncer, dues d'Oxfam, una per la gent necessitada de Birmingham, una pels nens orfes, una per les malalties cardíaques i encara m'en deixo.
També em sembla que per gent a qui sobra el temps (pel motiu que sigui), és una manera de trobar-se amb altres persones, sentir-se útil, col·laborar amb coneixements i experiència, alhora que pot ser molt enriquidor i donar també una experiència. Quan vaig arribar a Suècia vaig oferir-me a un munt de llocs per treballar gratuïtament i cap em va voler agafar perquè aquesta possibilitat no es contempla. En el meu cas m'hagués servit molt per aprendre la llengua i practicar els meus coneixements jurídics acabats d'adquirir. Enlloc d'això em vaig haver de posar a treballar d'una cosa no gens relacionada amb el que havia estudiat.
Per altra banda, però, penso que moltes d'aquestes activitats que duen a terme les organitzacions caritatives haurien de ser finançades amb diner públic i no haurien de dependre de la bona voluntat d'uns quants (que no necessàriament són els més afortunats en termes monetaris). Per exemple, a l'hora de pagar impostos, estaria bé poder triar amb què volem que s'inverteixi una part de la nostra aportació: investigació de malalties, educació, ajuda social...?
En quant a la feina del voluntari, a vegades acaba sent una explotació si pensem, per dir-ne un, amb el cas de recent llicenciats que com que no tenen experiència no els vol contractar ningú i es veuen obligats a treballar un munt d'hores "voluntàriament". Però algunes feines que fan els voluntaris també podria ser oferta a algú que estigués a l'atur i pagar-li un sou, enlloc d'haver-li de donar els diners/ els aliments que s'obtenen mitjançant la feina feta gratuïtament per algú altre.
Enfi, és un tema que em fa reflexionar i voldria conèixer més el seu funcionament per poder-me pronunciar amb més fonament. Algú de vosaltres ha treballat mai com a voluntari? En una ONG?